Praktijkgids voor docenten over aandacht, social media en het brein.
1 juli 2024 DERDE DRUK uitgekomen. bestellen
OOK ALS EBOOK TE KRIJGEN
Appjes, berichtjes, online gaming, filmpjes delen – social media zijn fantastisch, zeker voor een adolescent. Maar diezelfde social media verstoren vaak de noodzakelijke aandacht én echte pauzes tijdens onderwijs en huiswerk. Gevolg: een brokkelbrein en negatieve invloed op leren.
De auteurs laten zien hoe drie breinnetwerken uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Maar bovenal geven zij docenten tips om die balans te herstellen zodat aandacht makkelijker vast te houden is. Dit doen zij aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en meer dan vijftig praktijkvoorbeelden. Inclusief een voorbeeldles voor leerlingen over social media en brein, vormgegeven met de zes didactische breinprincipes. Inclusief de voor- en nadelen van een mobieltje in de klas...
Voor docenten met leerlingen van 10 tot 20 jaar oud
Meer dan 50 voorbeelden van docenten en leerlingen
224 blz full colour tweede druk: april 2023 (27,50 geen verzendkosten):
bestel e-book (12,99)
bestel het boek (27,50): derde druk 1 juli 2024
Een inkijkje (inhoudsopgave en deel inleiding)
Extra (les)materialen online bij het BCL Instituut
Auteurs
Gerjanne Dirksen is de oprichter van het BCL Instituut, grondlegger van de zes breinprincipes en hoofd-auteur van onder andere Breindidactiek. Zij is directeur van uitgeverij Synaps en is tegenwoordig fotograaf, gespecialiseerd in maanlichtfotografie. Bezoek haar website en laat je verrassen.
Theo Compernolle, neuropsychiater en voorheen hoogleraar, is een internationaal gerespecteerd docent op het vlak van stress en brein en auteur van onder andere Ontketen je brein.
Gertie Verreck is directeur bij het BCL Instituut. Het instituut dat workshops, opleidingen en lezingen verzorgt over breinleren en breinleiderschap.
Gerjanne heeft de structuur van het boek opgezet, de benaderingen van Theo en haar gecombineerd en de teksten (grotendeels) geschreven. Gertie heeft de vele praktische voorbeelden uit de onderwijspraktijk geschreven, op basis van interviews met docenten en leerlingen. Ook maakte zij de voorbeeldles over social media, aandacht en het brein.
Theo zorgde voor nadere onderbouwing en uitwerking van het framework van de drie breinsystemen.
De samenwerking is in oktober 2019 begonnen en was een prachtige combinatie.
Wetenschapper Theo die ten strijde wil trekken tegen verkeerd gebruik van informatie- en communicatietechnologieën en vanuit meerdere wetenschappelijke disciplines zijn bijdrage levert.
Bruggenbouwer Gerjanne die relevantie van wetenschap naar de leerpraktijk centraal stelt en de nuance en validering bewaakt.
Breinkennis-vertaler Gertie die onvermoeibaar het perspectief en de toepassingsmogelijkheden voor scholen, docenten en leerlingen vertegenwoordigt en ook de vele voordelen van social media voor leerlingen benadrukt.
Nog meer reacties...