Een boek dat actueel en verhelderend is!
Mooi om gelijk al de effecten van het online thuisonderwijs verwerkt te zien. Echt een aanwinst.
Martine Blonk, wij-leren platform

Een mooie praktijkgids. De inzichten rondom de breinsystemen, de 4 G’s en ‘niks’-momenten zijn enorm toepasbaar in onze opleiding voor werkbegeleiders.

Walter Verwegen, Leerhuys GGzE

Van brokkelbrein naar focus.

Praktijkgids voor docenten over aandacht, social media en het brein.


Appjes, berichtjes, online gaming, filmpjes delen – social media zijn fantastisch, zeker voor een adolescent. Maar diezelfde social media verstoren vaak de noodzakelijke aandacht én echte pauzes tijdens onderwijs en huiswerk. Gevolg: een brokkelbrein en negatieve invloed op leren.


De auteurs laten zien hoe drie breinnetwerken uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Maar bovenal geven zij docenten tips om die balans te herstellen zodat aandacht makkelijker vast te houden is. Dit doen zij aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en meer dan vijftig praktijkvoorbeelden. Inclusief een voorbeeldles voor leerlingen over social media en brein, vormgegeven met de zes didactische breinprincipes. Inclusief de voor- en nadelen van een mobieltje in de klas...


Voor docenten met leerlingen van 10 tot 20 jaar oud

Meer dan 50 voorbeelden van docenten en leerlingen

224 blz full colour tweede druk: april 2023  (27,50 geen verzendkosten):

bestel e-book (12,99)

bestel het boek (27,50)


Een inkijkje (inhoudsopgave en deel inleiding)

Extra (les)materialen online bij het BCL Instituut

Persbericht

Delen?

Auteurs


Gerjanne Dirksen is de oprichter van het BCL Instituut, grondlegger van de zes breinprincipes en hoofd-auteur van onder andere Breindidactiek.


Theo Compernolle, neuropsychiater en voorheen hoogleraar, is een internationaal gerespecteerd docent op het vlak van stress en brein en auteur van onder andere Ontketen je brein.


Gertie Verreck is directeur bij het BCL Instituut. Het instituut dat workshops, opleidingen en lezingen verzorgt over breinleren en breinleiderschap.


Gerjanne heeft de structuur van het boek opgezet, de benaderingen van Theo en haar gecombineerd en de teksten (grotendeels) geschreven. Gertie heeft de vele praktische voorbeelden uit de onderwijspraktijk geschreven, op basis van interviews met docenten en leerlingen. Ook maakte zij de voorbeeldles over social media, aandacht en het brein.

Theo zorgde voor nadere onderbouwing en uitwerking van het framework van de drie breinsystemen.


De samenwerking is in oktober 2019 begonnen en was een prachtige combinatie.


Wetenschapper Theo die ten strijde wil trekken tegen verkeerd gebruik van informatie- en communicatietechnologieën en vanuit meerdere wetenschappelijke disciplines zijn bijdrage levert.

Bruggenbouwer Gerjanne die relevantie van wetenschap naar de leerpraktijk centraal stelt en de nuance en validering bewaakt.

Breinkennis-vertaler Gertie die onvermoeibaar het perspectief en de toepassingsmogelijkheden voor scholen, docenten en leerlingen vertegenwoordigt en ook de vele voordelen van social media voor leerlingen benadrukt. 

BCL Instituut

Bij het BCL instituut vind je uitgebreide literatuurlijsten, video's, de docentenhandleiding en powerpoint voor de voorbeeldles uit het boek en nog veel meer.

Nog meer reacties...

Heel fijn dat er praktische en meteen bruikbare tips in staan voor leerkrachten.
Inge Verbist, leercoördinator en leerlingenbegeleider